IDEASI DESAIN INTERIOR DAN TERAPAN STYLING INTERIOR PADA BASECAMP KOMUNITAS DOODLE ART SURABAYA ( IDEAS OF INTERIOR DESIGN AND APPLICATION OF INTERIOR STYLING IN DOODLE ART COMMUNITY BASECAMP )

Authors

  • Diana Thamrin Program Studi Desain Interior, Petra Christian University

:

https://doi.org/10.9744/share.6.1.53-56

Keywords:

Service learning, desain dan perancangan, komunitas, doodle art, Surabaya ( Service learning, design and planning, community, Surabaya )

Abstract

Komunitas Doodle Art Surabaya adalah komunitas universal yang mengakomodasi seniman dan semua orang yang tertarik pada seni corat-coret. Tetapi komunitas ini masih belum memiliki tempat yang layak bagi anggotanya untuk melakukan kegiatan sehari-hari, seperti acara atau lokakarya. Karena itu, rencana desain ruang untuk mendukung kebutuhan dan kegiatan masyarakat, ini dilaksanakan dengan pendekatan service-learning. Pendekatan ini adalah bagian dari langkah 'mengamati' dalam metode berpikir desain, sebagai metode untuk memahami kegiatan sehari-hari anggota dengan lebih baik melalui wawancara dan mengambil bagian dalam rutinitas kegiatan mereka. Hasil dari proses desain keseluruhan adalah desain basecamp komunitas dengan konsep atmosfer jalan Kota Surabaya. Fasilitas yang dirancang meliputi area pameran, area istirahat dan curah pendapat, area bengkel, dan area stasiun makanan. Selain itu produk akhir dalam bentuk stan pameran dirancang oleh tim desainer dengan bantuan anggota masyarakat, sebagai cara untuk membantu promosi komunitas ke masyarakat.

Surabaya’s Doodle Art Community is a universal community that accommodates artists and everyone who is interested in the art of doodling. But this community still doesn’t have the proper place for their members to do their daily activities, such as occasional events or workshops. Hence, to support the community’s needs and activities, a design plan is created using the approach of service learning. This approach is part of the ‘observe’ step in design thinking method, as a method to understand the member’s daily activities better through rounds of interviews and taking part in their routines. The results of the overall design process are the community's basecamp design with the concept of Surabaya’s City streets atmosphere. The following facilities included such as display area, break and brainstorming area, workshop area, and food station area. Also the final product in the form of a booth designed by the designer's team with the help of community members, as a way to help with the promotion of the community. 

Author Biography

Diana Thamrin, Program Studi Desain Interior, Petra Christian University

Program Studi Desain Interior, Fakultas Seni dan Desain, Universitas Kristen Petra
Jl. Siwalankerto 121-131, Surabaya

References

Brown, Tim. 2008. Design Thinking. Harvard Business Review. 86 (6): 84-92,141.

Ehrlich, T. 2000. Civic Responsibility and Higher Education. Greenwood Publishing Group. Phoenix-AZ.

Kertajaya, Hermawan. 2008. Arti Komunitas. Gramedia Pustaka Indonesia. Bandung.

Lisman, C. D. 1998. Toward A Civil Society: Civic Literacy And Servive Learning. Bergin & Garvey Publisher. Westport.

Soenarno, 2002. Kekuatan Komunitas Sebagai Pilar Pembangunan Nasional. Jakarta.

Wenger, Etienne C, Mc Dermott, Richard, and Snyder, Williams C. 2002. Cultivating Communities of Practice: A Guide to Managing Knowledge. Harvard Business School Press. Cambridge-USA.

Downloads

Published

2020-03-24

How to Cite

Thamrin, D. (2020). IDEASI DESAIN INTERIOR DAN TERAPAN STYLING INTERIOR PADA BASECAMP KOMUNITAS DOODLE ART SURABAYA ( IDEAS OF INTERIOR DESIGN AND APPLICATION OF INTERIOR STYLING IN DOODLE ART COMMUNITY BASECAMP ). Share: Journal of Service Learning, 6(1), 53-56. https://doi.org/10.9744/share.6.1.53-56