PELATIHAN DESAIN PENGEMASAN DAN PEMASARAN KELOMPOK UMKM UNTUK MENINGKATKAN PENDAPATAN MASYARAKAT KELURAHAN DUPAK KECAMATAN KREMBANGAN KOTA SURABAYA JAWA TIMUR
:
https://doi.org/10.9744/share.7.2.129-135Keywords:
E-commerce, Rebranding, Marketing, Packaging, UMKMAbstract
Packaging Design and Marketing Training for Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) to Increase Community Income in Dupak Village, Krembangan District, Surabaya City, East Java. Dupak Village is a village that has quite a lot of MSMEs, mainly driven by youth and mothers who want to improve their welfare. We identify problems that arise, including the lack of use of e-commerce which will have an impact on weak competitiveness; less effective and efficient marketing; and the lack of optimal use of smartphones. Therefore, we provide a solution in the form of training on the use of e-commerce for the development of MSMEs in Dupak District, Krembangan Regency. While this community service activity was carried out in Dupak Village, Krembangan District, Surabaya City from July to August 2021. To realize the work program in realizing the Tridharma of Higher Education, namely providing packaging design and marketing training using the Instagram, WhatsApp, and Facebook platforms on smartphones as a means of promotion, increased motivation, and income for MSMEs, especially among youth and women in Dupak Village, Krembangan District, Surabaya City, East Java.
Abstrak: Pelatihan Desain Pengemasan dan Pemasaran Kelompok Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Kelurahan Dupak Kecamatan Krembangan Kota Surabaya Jawa Timur. Kelurahan Dupak merupakan desa yang memiliki cukup banyak UMKM, terutama digerakkan oleh pemuda dan ibu-ibu yang ingin meningkatkan kesejahteraannya. Kami mengidentifikasi permasalahan yang muncul di antaranya kurangnya pemanfaatan e-commerce akan berdampak pada lemahnya daya saing; pemasaran yang kurang efektif dan efisien; serta kurangnya pemanfaatan ponsel cerdas secara maksimal. Maka dari itu kami memberikan solusi berupa pelatihan pemanfaatan e-commerce untuk pengembangan UMKM di Kecamatan Dupak Kabupaten Krembangan. Sedangkan kegiatan pengabdian masyarakat ini dilaksanakan di Kelurahan Dupak Kecamatan Krembangan Kota Surabaya selama bulan Juli sampai Agustus 2021. Untuk mewujudkan program kerja dalam mewujudkan Tridharma Perguruan Tinggi yaitu memberikan pelatihan desain pengemasan dan pemasaran menggunakan platform Instagram, WhatsApp, dan Facebook dalam ponsel pintar sebagai sarana promosi, peningkatan motivasi, dan pendapatan bagi UMKM khususnya di kalangan pemuda dan ibu-ibu Kelurahan Dupak Kecamatan Krembangan Kota Surabaya Jawa Timur.
References
Elvina, E. (2019) ‘Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Pengembangan Usaha Kecil Menengah (Ukm)’, in Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), pp. 106–118. doi: 10.36987/ecobi.v2i1.722.
Evasari, A. D., Utomo, Y. B. and Ambarwati, D. (2019) ‘Pelatihan Dan Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Di Desa Tales Kecamatan Ngadiluwih Kabupaten Kediri’, Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), p. 75. doi: 10.32503/ cendekia.v1i2.603.
Fauzia, L. V and Persada, A. G. (2020) ‘Rekon¬struksi Media Sosial Instagram Sebagai Upaya Re-Branding Komunitas Kantong Pintar’, Automata. Available at: https://journal. uii.ac.id/AUTOMATA/article/view/15519 ..
Hafni, R. and Rozali, A. (2017) ‘Analisis Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (umkm) terhadap Penyerapan Tenaga Kerja di Indonesia’, Ilmu Ekonomi dan Studin Pembangunan, 15(2), pp. 77–96. Available at: http://jurnal.umsu.ac.id/ index.php/ekawan/article/view/1034/pdf_58.
Hastiningsih, W. T. et al. (2021) ‘Pendampingan Rebranding UMKM Gitar sebagai Bentuk Peningkatan Kinerja Pemasaran’, Reswara Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2021, 2(1), pp. 131–139.
Ikmah and Widawati, A. S. (2018) ‘Penerapan Ecommerce Untuk Pemasaran Pada Usaha Handycraft’, Seminar Hasil Pengabdian Masyarakat, November (November), pp. 169–174.
Khasanah, F. N., Rofiah, S. and Setiyadi, D. (2019) ‘Metode User Centered Design Dalam Merancang Tampilan Antarmuka Ecommerce Penjualan Pupuk Berbasis Website Menggunakan Aplikasi Balsamiq Mockups’, JAST : Jurnal Aplikasi Sains dan Teknologi, 3(2), p. 14. doi: 10.33366/jast.v3i2.1443.
Laudon, K. C. and Traver, C. G. (2017) E-Comerse 2016 business, tecnology, sociey (12th ed.). England: Britis Library Cataloguint-in.
Sunarti, S., Puspita, R. H. and Ernawati, R. (2018) ‘Pengembangan Pemasaran Usaha Kecil Kue Tradisional Rumahan Melalui Media E-Commerce’, Jurnal Abdimas Mahakam, 2(2), p. 85. doi: 10.24903/jam.v2i2.377.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and publishing right, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC-BY) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) followingthe publication of the article, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).